onsdag 21 september 2011

En liten tankeställare

Läste en artikel som gjorde mig riktigt rädd ikväll. Inte bara det att det finns riskfaktorer med allt vi gör och med absolut ingen garanti att ett sunt leverne ger dig ett friskt och livslångt liv, men tänk hur många mediciner eller preparat som kan vara farliga som man inte vet av.  Hur mycket biverkningar det finns som vi inte tänker på och hur vår kropp kan påverkas av dessa.

I förkylningstider är det vanligt att människor använder näspray av olika märken som kan köpas på Apoteket. Med en enkel sprayning lättas livet plötsligt upp och du känner och tar del av allting ur ett annat perspektiv igen då du kan andas.  Men tydligen kan näspray vara beroendeframkallande och bör ej tas mer än 10 dagar i sträck eftersom det "sägs" att vi vänjer slemhinnan så att den måste ha det för att kroppen tror att den är förkyld eller täppt annars. Jag använder nässpray men har ALDRIG känt att jag haft ett behov av att fortsätta använda det när förkylningen släppt. Däremot kommer nog en vanlig nässpray inte åt det som sitter långt inne och lurar, och som orsakar den tunga huvudvärken, trycket under ögonen och ner mot käkarna, eller då vi böjer huvudet ner. Det som kan bli till bihåleinflammation.

Jag fick därför höra att Rinexin skulle vara bra mot detta och  att det vidgar blodkärlen. I samband med denna förkylning tog jag Rinexin, ja jag skulle nog nästan tagit vad som helst (haha) för att bli av med skiten.  Men nu ikväll läste jag att Rinexin kan ge ångest, kan orsaka stroke, höja blodtrycket, att man kan bli speedad av det och att det ABSOLUT inte skall intas i samband med koffein, som kaffe.

Följande artikel från Expressen:
Massa biverkningar

Berättar om följderna som drabbade en vältränad individ som varken rökte eller levde ohälsosamt. Hon fick nämligen en Stroke 14 timmar efter hon tagit Rinexin, som en läkare skrivit ut, mot hennes nästäppa. Hon tog tabletten i god tro och intog även en kopp kaffe, vilket tydligen höll på kosta henne livet, då allting pekade på att det var Rinexinet som var boven i dramat!

Man skall inte tro på allt man hör och läser och ja självklart är det många som äter detta utan att påverkas på något sätt alls som är negativt, men jag vågar inte ta min kvällstablett utan får leva med att det sista snoret sitter kvar och hoppas på att det självmant lämnar kroppen. Så skulle jag mot förmodan trilla av pinnen här och nu, så är det inte Rinexinens fel, utan en opåverkbar situation, som jag inte kunde göra någonting åt..

Vad har du själv för erfarenheter av detta? Hur tänker du? Hur långt är vi beredda att gå för att vara och bli friska?

Rinexin är endast ett exempel på det som läkare skriver ut och som inte är speciellt svårt att få utskrivet heller. Bara lyfta luren och berätta hur man känner så finns receptet att hämta på Apoteket. Tänk hur enkelt det är att få tag i annan medicin, som inte alltid är den rätta lösningen, enligt min åsikt.  Jag tar knappt en huvudvärkstablett av den anledningen att jag vet att orsaken finns kvar, trots att smärtan endast dövats. Finns mycket att säga om detta, och kanske har jag sagt mitt för denna gång.

ADIOS!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar