tisdag 20 september 2011

Dagen då det lossnade på olika sätt.

 Ja och plötsligt lossnar det då och den gamla formen kom tillbaka. Snoret sinar även om det riktiga löppasset får det att komma ut på ett inte alla gånger fräscht och "tjejaktigt" sätt, men vem har sagt att man måste vara väluppfostrad då man tränar? Gårdagens löpning var seeg och formen kändes inte alls bra. Hoppet om att göra ett (ens) hyfsat Lidingölopp kändes långt borta och jag var nedstämd och aningen ledsen igår kväll.  Idag känns det så mycket bättre.


9km avverkades med lätta steg och en andning som inte var tung. Om det var solens förtjänst eller det faktum att jag har blivit frisk igen det får vi se men efter en regnig arbetsdag som spenderats mestadels inomhus förutom lite rastvaktande på lunchen, så sprack det upp lagom till jag slutade jobba och träningskläderna och joggingskorna åkte på direkt. Här skulle ingen tid gå till spillo. 


Jag hade tänkt ett 10 km lätt pass men redan efter 5 minuter hittade jag ett 4.30 tempo och bestämde mig för att efter 2,4 km köra 1 minuts intervaller  X 10 nere vid sjön, där solen lyste så vackert och underlaget är så skönt. Jag kunde dra på farten till 3.45 i intervallerna och pulsen återgick till 130 efter bara kort återhämtning vilket gjorde passet väldigt intensivt. Det blev 12 intervaller och sedan en återhämtnings jogg tillbaka hem igen på ca 2,5 kilometer. 


Eftersom att  jag inte varit till gymmet nu på över en vecka så bestämde jag mig för att köra lite styrketräning med gummibandet efteråt och gjorde Triceps 15 repetioner X 2, Biceps 25 repetioner X 2 och slutligen axlar 12 repetioner X 2 medan köttfärssåsen puttrar så fint på spisen. Det verkar ha blivit en smarrig köttfärssås med nötfärs 5 procent fett kryddad med basilika, vitpeppar, salt, dijonsenap coh lite sojamölk som pricken över i:et. 


Nu känner jag mig mycket nöjd och ska äta en lång och mysig middag med tända ljus eftersom att solen försvann lika snabbt som den kom fram och efterlämnade en mörk himmel med oroväckande moln om att regnet kommer att sätta sitt grepp om den norra delen av landets kuststad även denna kväll, liksom den gjort hela dagen. Men vad gör väl det då man fick njuta av ett underbart intervallpass så här 4 dagar innan Lidingöloppet?!


Jag har lite nyheter angående mitt skrivande och det är att jag kommer att fortsätta blogga om löpning som är min passion i livet och mitt intresse som jag brinner mycket för.  Dock kommer jag att börja blogga för en tidning som tar upp olika former av träning med allt från Kettle bells till fitness, men även kost och experttips. Jag kommer fortsätta ha kvar denna blogg ändå och skriva mina aningen djupa inlägg som berör, framförallt den känslosamma människan med "up and downs".  Detta sker inom kort, men inte idag!


 Vissa kallar mig galen som springer titt som tätt och som längtar ut i alla väder. Vissa kallar mig träningsfanatiker, medan jag kallar mig klok och lyckligt lottad!  


Jag vill dela med mig av detta till andra som kanske inte alltid hittar motivationen till att ta sig ut för att träna för att jag vet att det är möjligt, vare sig du är heltidsarbetade mamma, eller arbetslös emsamstående. Tiden finns alltid att hitta och jag har massor med tips om hur man kan hitta en lucka för att få träna sin kropp varje dag. Löpning är en träningsform som kan hjälpa dig med detta, endast för att det är så smidigt, tidseffektivt och enkelt när du väl hittar känslan, flowet och tekniken och kommer över den första tyngre tröskeln. Nya planer och drömmar har fötts hos mig och nya utmaningar kommer efter att jag fått landa efter Lidingö. Ni håller väl tummarna för mig där?


ADIOS!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar